Januari 2013 ~ asampedasikanpari

nuffnang

Selasa, 29 Januari 2013

mohon bantuan daripada semua

assalamualaikum... kepada semua... saya mohon bantuan kepada semua rakyat di malaysia....

semalam (28 januari 2013) saya dn keluarga telah membuat urusan di putrajaya walaupun semalam adalah cuti umum tambahan sempena hari thaipusam... setelah urusan, kami sekeluarga ke alamanda putrajaya untuk makan tghr dan solat zohor...

lebih kurang pukul  4 -5 ptg setelah selesai membeli brg keperluan di carrefour alamnda putrajaya, kami siggah utk membeli bekal di Mcdonalds. setelah selesai membekal, kami pn terus pulang... bila dah sampai rumah,br kami perasan, kami kehilangan sebuah beg yg kami rasakan tertinggal di restoren tersebut... sebuah beg yg ada kelengkapan bayi berjenama Boboiboy.... gambarnya seperti ini :













mohon kerjasama kepada sesiapa yg menjumpainya, hubungi saya di talian 019-3658221 (zullman) dengan kadar segera.... semoga allah membalas jasa budi kalian....boboiboybbo

Sabtu, 5 Januari 2013

Konsep Kepimpinan (2)





TEORI KEPIMPINAN

1)      Transaksi     : 
Teori ini bermaksud pertukaran. Ia bermaksud beban tugas yang diberikan apabila pekerja dinilai dari bentuk ganjaran, upah, kenaikan pangkat dan lain-lain. Pelaksanaan teori ini akan menjadikan pekerja lebih dedikasi atau lakukan apa sahaja tugas asalkan ada gaji atau upah lebih daripada biasa

2)      Transformasi    
Teori ini menjadikan seorang pemimpin berwibawa dalam membawa perubahan terhadap sesuatu organisasi. Perubahan yang berlaku adalah dari satu keadaan kepada keadaan yg dianggap lebih baik. Teori ini percaya ia boleh mendorong orang mengubah sikap dan nilai untuk lebih  komited terhadap tugasan.   Teori J.M Burns : “Pemimpin yang mengamalkan kepimpinan transformasi adalah pemimpin yang berjaya mengubah sikap orang yang dipimpin dari sikap mementingkan diri sendiri kepada sikap bekerjasama”

Faktor tercipta pemimpin transformasi 
1- peribadi yang berkarisma
2- sikap prihatin terhadap individu
3- berjaya merangsang minda 

3) Pengajaran                 
Boleh dikatakan sebagai kepimpinan Insruksional. Ianya adalah perancangan dan pelaksanaan perubahan secara aktif untuk galakkan kolaborasi dan bekerja secara berpasukan di dalam organisasi. Kepimpinan ini mengutamakan kualiti pengajaran dan sseorang pemimpin membuat jangkaan tinggi kepada staf dan pelajar. Pelaksanaan kepimpinan ini akan memberikan sumbangan  terbaik ke arah matlamat organisasi secara bersama.

        2 Strategi dalam melaksanakan kepimpinan instruksional :
           1) Secara langsung           : menasihat & memberi contoh ( visibility) , mengajar
           2) Tidak langsung             : aktiviti yg dilakukan oleh pengetua utk mempengaruhi             
                                                                      pembelajaran
                         
    8 fungsi utama Pengetua :
            1) Menetapkan falsafah
            2) Membentuk wawasan sekolah
            3) Menetapkan matlamat & objektif
            4) Merangka & membentuk dasar serta prosedur sekolah
            5) Memberi sokongan kepada pelaksanaan Pengajaran & pembelajaran
            6) Mengawal Mutu Pengajaran
            7) Merancang program Perkembangan Staf
            8) Memberi kerjasama kepada pihak luar sekolah 

 4) Ikut Situasi
 Kepimpinan ini menyesuaikan tingkahlaku kepimpinan untuk penuhi keperluan pengikut dan situasi yang berlaku. Dengan kata lain ianya melaksanakan “ gaya manakah yang lebih berkesan bagi situasi itu”

Jenis Tingkahlaku pemimpin :
Bil
Jenis Tingkahlaku
Penerangan
 1. 
Tingkah laku Tugas
- susun dan definasikan peranan anggota
- terangkan aktiviti : bila, di mana, bagaimana tugas dijalankan
- tetapkan pola organisasi, saluran komunikasi, melaksanakan kerja
 2. 
TIngkah Laku Hubungan
- mengekalkan hubungan peribadi
- buka saluran komunikasi, sokongan sosioekonomi, psikologi
- kematangan pengikut mempengaruhi keberkesanan tingkah laku pemimpin


5) Kredibiliti
 Ia adalah kepimpinan yang dipercayai mempunyai keupayaan dan diyakini benar, diperhati dan menjadi ukuran kepada seorang pemimpin disebabkan reputasinya dalam memimpin sesebuah organisasi. Kredibiliti seseorang dibina melalui : 
 a) individu               - menjaga ketrampilan diri           - berjenaka dalam mengurus
                                 - ingat nama  staf                         - menghiburkan hati staf
                                 - sentiasa gembira
 b) staf                 - berjumpa secara tidak formal sekerap mungkn
                            - sentiasa raikan staf
                - senang utk ditemui oleh staf
                - ajar sebanyak kelas yang mungkin                                               c) pelajar          - kenalkan kesan ( trails) dan persekitaran berorientasikan pembelajaran spt Matematik, Sains & Geografi dan sentiasa bersama mereka                                d)ibubapa        - kenalkan program yang boleh libatkan mereka
            - sediakan ruang / masa utk ibubapa berjumpa secara tetap dengan pemimpin sekolah dan  selesaikan masalah pelajar dengan segera

6. Karismatik     
   Kepimpinan karismatik ialah pemimpin yg mempunyai kemahiran tinggi dalam pengurusan & berjaya membuat  perubahan yang besar dalam pentadbiran. Antara kesan yang besar kepimpinan karismatik adalah pengikut menjadi taat dan setia kepada seseorang pemimpin. Pemimpin ini menjadi inspirasi kepada pengikut dalam melakukan tugas dan aktiviti. Antara contoh yang jelas pemimpin yang ada ciri karismatik ini ialah Sukarno, Mahatma Ghandi, John F. Kennedy dan Ayatullah Khomieni. Kebanyakan buku dan pengkaji pengurusan menyatakan bahawa pemimpin agung adalah Nabi Muhammad S.A.W  kerana kepimpinan baginda kekal dlm bentuk ikutan walaupun  baginda sudah wafat. 

ENAM DIFINISI PEMIMPIN DAN KEPIMPINAN SEKOLAH
                1) mempunyai wawasan peribadi yang jelas
                2) berfikiran kental dan sentiasa bekerjasama dengan rakan-rakan lain
                3) menghormati autonomi guru dan lindungi mereka dari tekanan yg berlebihan
                4) memandang ke hadapan, kenal & sedia menerima perubahan, sedia mengelak  dari kejutan
                5) pragmatic (praktikal, pentigkn kesan sebenar), menengani reality
                6) bermaklumat, berkomunikasi, miliki set peribadi dan pendidikan yang jelas

PEMIMPIN BERKESAN :
                1) menurunkan kuasa dgn majukan suasana kerjasama, kawal kumpulan berpengaruh
                2) mendahului dengan pandangan lebih menyeluruh, rasional
                3) mengurus diri dan profesionalisme
                     4) urus ketegangan  

PRINSIP KEPIMPINAN YANG BOLEH MEMBERI IMPAK TINGGI KEPADA ORGANISASI

                a) boleh membuat perubahan besar
                b) berusahan utk capai matlamat organisasi
                c) orang bawahan yang setia dan komited terhadap tugas
                d) organisasi yang tidak berbelah bagi
                e) dapat sokongan dan kerjasama kuat
                      f) memenuhi kehendak orang bawahan                          - supaya mereka patuh & komited     

CIRI-CIRI PEMIMPIN YANG BOLEH MEMBAWA KEPADA PERUBAHAN

a) ada sifat unggul yg boleh mempengaruhi orang bawahan
                - beliau dikagumi, dihormati, dipercayai, karismatik, menjadi role model

b) bangkitkan aspirasi
                - sering bangkitkan kepercayaan kpd orang bawahan
                - ajak org bawahan sama-sama bina wawasan organisasi

c) merangsang intelek
                - galakkan orang bawahan lebih kreatif dlm menyelesaikan masalah

d) timbang rasa
                - terhadap individu
                     - penuhi keperluan org bawahan utk maju dan meningkat dlm kerjaya 























Pengikut Blog Ini

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys