Senarai Tugasan Guru Penolong Kanan ~ asampedasikanpari

nuffnang

Selasa, 1 Mei 2012

Senarai Tugasan Guru Penolong Kanan

Assalamualaikum..

Bulan Mac 2012 adalah bulan dan tahun yg menggemparkan aku sebab tanpa angin yang meniup, aku telah ditukarkan ke SRA Sg Udang sebagai Guru Kanan 2 (HEM). jadi, aku pun mencari senarai tugasan terhadap jawatan yang aku pegang itu.. secara kebetulan pula, tugasan aku pada semester Januari di OUM memerlukan aku mengkaji tugasan GPK.. akhirnya aku dapat juga senarai tugas-tugas Guru Kanan samada GPK 1 (Kurikulum) dan GPK 2 (HEM)... tugasannya lebih kurang seperti berikut :


Senarai bidang tugas Guru Penolong Kanan 1 seperti yang digariskan oleh JAIS adalah seperti berikut :
            1. Menjalankan tugas-tugas Guru Besar semasa ketiadaan Guru Besar.
            2. Mengajar sebilangan waktu mengikut arahan Guru Besar.
            3. Bertanggungjawab kepada Guru Besar dalam hal pentadbiran, Kurikulum, hubungan
    masyarakat dan keselamatan.
4. Membantu Guru Besar dalam pentadbiran sekolah yang mempunyai dua sesi.
5. Membantu Guru Besar menyelia dan menilai proses pengajaran.
6. Membantu Guru Besar dalam semua aspek peancangan dan pengurusan sekolah.

Senarai bidang tugas Guru Penolong Kanan (HEM) seperti :
            1. Menjalankan tugas-tugas Guru Besar semasa ketiadaan Guru Besar dan Guru Penolong
    Kanan 1.
2. Memastikan peraturan-peraturan sekolah dikuatkuasakan.
3. Bertanggungjawab kepada Guru Besar dalam hal-hal kaunseling, keselamatan dan
    kebajikan murid, buku teks, biasiswa dan bantuan.
4.  Membantu Guru Besar dalam pentadbiran sekolah yang mempunyai dua sesi.
5. Membantu Guru Besar dalam semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah.
6. Membantu Guru Besar menyelia dan menilai proses pengajaran dan pembelajaran

Ini adalah senarai ringkas peranan dan senarai tugas secara umum. Mungkin boleh dijadikan panduan asas.. 

terima kasih. selamat berkongsi.. 

3 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Salam kenal cikgu... Tq share tugas2 guru HEM tu. Barulah tau!

asampedas jullz berkata...

terima kasih.. ini mungkin jadi panduan asas... nanti saya cuba dapatkan yang detail...

ajax85 berkata...

mst penat kan jadi cikgu..hehhehe

Catat Ulasan

Pengikut Blog Ini

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys