soalan temuduga KPLI ~ asampedasikanpari

nuffnang

Rabu, 11 Mei 2011

soalan temuduga KPLI

Baru-baru ini isteri aku baru selesai ditemuduga untuk jawatan PPPS DG41 (KPLI j-QAF) di Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) di B3, Bangunan Jabatan Perdana Menteri, Pusat Pentadbiran Kerajaan Persekutuan Putrajaya. Maka bertungkus lumus lah dia mencari fakta-fakta dan input sebagai persediaan untuk ditemuduga.. setelah ditemuduga.. dia pun menceritakan pengalaman dan ingin berkongsi tips kepada kengkawan lain yang hendak ditemuduga..


1. Sediakan semua dokumen asal seperti yang dikehendaki ( ijazah, transkrip rasmi peperiksaan, sijil-sijil dan semua yang dikehendaki dalam check list temuduga). Susun dokumen perlu ikut turutan seperti yang dikehendaki dalam surat temuduga.

2. 4 orang calon serentak yang ditemuduga dalam satu bilik. Seorang sahaja panel.

3. Antara soalan yang ditanya :

a) Apakah jawatan yang cikgu pohon hari ini? ( agak suprise sebab banyak jawapan di dengar)

b) Apakah falsafah pendidikan kebangsaan?

c) Apakah falsafah pendidikan Islam? ( Calon yang ajar pendidikan khas ditanya falsafah pendidikan khas).

d) Apa yang cikgu beri pada murid-murid sepanjang cikgu mengajar kat sekolah. Jadi kita kena jawab- kita dah bagi murid ilmu pengetahuan( hurai sekali), nilai (hurai) dan kemahiran ( hurai)

e) Dalam kelas bagaimana cikgu mengajar? (seorang demi seorang calon ditanya). Kemudian, Apa teori yang sesuai di kelas itu?

f) Dalam kelas ada macam2 jenis murid. Mcm mana cikgu ajar mereka. ( soalan ni dia tanya sorang calon je. kemudian menyusul soalan... "cikgu pastikan nak ajar mereka guna teori mana?

g) Apa dia NKRA? Apa sub NKRA? Apa NKRA Pendidikan?

h) Apakah pendidikan berkemampuan dan bila umur kanak-kanak layak terima pendidikan?

i) Misi dan Visi Sekolah

j) Apakah transformasi pendidikan?

k) Tema Hari Guru Kebangsaan

4) Masa ditemuduga dalam satu kumpulan lebih kurang 1 jam.

Ini adalah pengalaman isteri aku semasa ditemuduga. Namun soalan-soalan ini kemungkinan boleh berubah mengikut kehendak panel penemuduga.. Harap-harap ia sedikit sebanyak dapat membantu kengkawan lain menghadapi temuduga.. semoga sukses!!


0 ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut Blog Ini

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys