asampedasikanpari

nuffnang

Ahad, 20 Mei 2012

Senarai tugas pembentukan jawatankuasa


Tugas guru tudak hanya tertumpu kepada proses pengajaran dan pembelajaran di dalam kelas sahaja. Perkembangan sahsiah dan sokongan melalui beberapa program adalah juga sebagai pembelajaran bagi murid. sebagai contoh, pelaksanaan program kursus kepimpinan pelajar, program sukan sekolah, program 3K, bulan panitia, ataupun Hari Kecemerlangan Murid dan macam2 lagi.. namun, program tersebut tidak dapat bergerak dengan lancar tanpa kewujudan jawatankuasa yang dianggotai oleh guru.. Program-program ini boleh dikatakan setiap tahun diadnjurkan, tetapi kelancarannya tetap dipertikaikan. kemungkinan ada berlaku pertindihan tugas atau ketidakfahaman sesuatu tugas AJK yang dilantik.

Maka. berdasarkan sedikit kajian, pemerhatian dan pengalaman, saya sertakan senarai tugas jawatankuasa yang dilaksanakan di sekolah untuk dikongsi. Moga-moga dapat membantu melicinkan perjalanan program anda..

PANDUAN
TUGAS-TUGAS JAWATANKUASA

1.  PENGERUSI
1.1   Membentuk Jawatankuasa Pelaksana
1.2   Mempengerusi dan mengendalikan mesyuarat
2. SETIAUSAHA
                2.1 Mengurus surat menyurat
                2.2 Menyelaras dan menyelia persiapan jawatankuasa program
                2.3 Menyediakan bahan mesyuarat
                2.4 Melantik Fasilitator
                2.5 Menyediakan Laporan

3. PENOLONG SETIAUSAHA
                3.1 Mencatat Minit Mesyuarat
                3.4 Menyediakan dokumentasi
                3.5 Membantu penyediaan bahan-bahan yang diperlukan
                3.6 Mendapatkan gambar-gambar

4. BENDAHARI
                4.1 Menyediakan anggaran perbelanjaan
                4.2 Membeli bahan cenderahati
                4.3 Mengurus tuntutan kewangan
                4.4 Mengurus tuntutan bil-bil perbelanjaan

5. PENYELARAS PROGRAM
                5.1 Menyelaras perjalanan program dari masa ke semasa
                5.2 Memberi taklimat kepada AJK, Murid & Fasilitator
                5.3 Membahagikan murid mengikut kumpulan

6. URUSETIA
                6.1 Menyediakan dan menyusun bahan kursus
                6.2 Membanyakkan bahan kursus
                6.3 Mengedarkan bahan kursus
                6.4 Menyediakan segala keperluan kursus

7. PENGACARA MAJLIS
                7.1 Menyediakan teks ucapan perasmian penutup program
                7.2 Mengacarakan majlis perasmian / penutupan

8. BACAAN DOA
                8.1 Menyediakan teks doa Bahasa Arab dan Bahasa Melayu
                8.2 Membaca doa di majlis perasmian / penutupan

9. JAWATANKUASA BUKU PROGRAM
                9.1 Membuat draf isi kandungan buku program
                9.2 Menyediakan pamphlet yang berwarna untuk tetamu kehormat
                9.3 Membanyakkan dan mengedarkan buku program
10. JAWATANKUASA PENDAFTARAN
                10.1 Menyediakan segala keperluan pendaftaran
                10.2 Melakukan pendaftaran murid, AJK, Guru & Fasilitator
                10.3 Mengedarkan buku program
                10.4 Menyerahkan senarai kehadiran kepada Setiausaha

11. JAWATANKUASA PERSIAPAN
                11.1 Menyediakan tempat program
                11.2 Memastikan kebersihan sebelum dan selepas program
                11.3 Menyusun kerusi dan meja
                11.4 Menyusun atur peralatan program

12. JAWATANKUASA TEKNIKAL, P.A SISTEM & ICT
                12.1 Menyedia dan mengurus P.A Sistem
                12.2 Menyediakan peralatan ICT
                12.3 Mengurus permasalahan yang berkaitan teknikal program, P.A Sistem dan ICT

13. JAWATANKUASA JAMUAN
                13.1 Menyediakan menu jamuan peserta, guru & VIP
                13.2 Memastikan jamuan peserta, guru & VIP mencukupi
                13.3 Menyediakan tempat & susun atur jamuan sesuai
                13.4 Menyediakan jamuan VIP
                13.5 Memastikan tempat jamuan bersih sebelum & selepas program

14. JAWATANKUASA SIJIL ,  HADIAH & CENDERAHATI
                14.1 Menyediakan set cenderamata untuk perasmi
                14.2 Menyampaikan sijil, hadiah & cenderamata selepas perasmian
                14.3 Menyiapkan sijil para peserta dan AJK sebelum program berakhir
                14.4 Mengiringi Bendahari menentukan dan membeli hadiah & cenderahati
                14.5 Membawa hadiah perasmi semasa balik.

15. JAWATANKUASA KESELAMATAN & KEBERSIHAN
                15.1 Mengawas keselamatan kawasan dan kenderaan
                15.2 Memastikan kebersihan di semua kawasan

Rabu, 2 Mei 2012

Sejarah Pentadbiran Pendidikan di Malaysia


     
Sekolah memainkan peranan penting dalam merealisasikan harapan dan matlamat pendidikan di negara kita. Falsafah Pendidikan Negara yang digariskan menyatakan tentang usaha yang berterusan dalam memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu dalam membentuk insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek,  rohani, emosi dan jasmani berlandaskan kepada kepercayaan kepada Tuhan dan dapat memberikan sumbangan kepada keharmonian, kemakmuran keluarga, masyarakat dan Negara. Maka, sekolah menjadi tempat pendidikan yang formal bagi setiap rakyat Malaysia mendapat ilmu dan kemahiran asas disamping sebagai agen perubahan sosial yang akan memberi sumbangan bermakna kepada Negara pada satu masa nanti. Oleh sebab itu, pendidikan menjadi unsur penting dalam mencapai matlamat Wawasan 2020 yang dicetuskan oleh Tun Dr. Mahathir Bin Mohamad ketika menjadi Perdana Menteri Ke-4 bertujuan menjadikan Malaysia mencapai taraf Negara maju dari segi ekonomi, keadilan sosial, kekuatan rohani, moral dan etika ke arah mewujudkan satu masyarakat yang bersatu padu, demokratik, liberal dan dinamik. Maka dengan itu, semestinya sekolah menjadi tempat yang tepat sebagai institusi pertama yang akan menggerakkan aspirasi Negara ini dan akan terus kekal sebagai penggerak utama mencapai Wawasan 2020.
            Bagi mencapai tahap ini, sekolah perlu sentiasa menjadi cemerlang dari pelbagai aspek. Sekolah yang cemerlang dan berada di tahap terbaik dalam semua bidang memainkan peranan penting dalam membentuk diri murid seimbang dari segi akademik dan sahsiah yang akan membekalkan tenaga mahir kepada Negara. Junaidah Abdul Hamid dan Norashimah Ismail (2005) menyatakan sekolah sebagai satu sistem terbuka yang terdedah kepada faktor luaran serta pelbagai pengaruh. Jadi, seseorang pemimpin sekolah perlu peka dan bertindakbalas terhadap desakan dan pengaruh pelbagai dalam masyarakat. Maka, kepimpinan di sekolah perlu merangka satu strategi yang berkesan dan padu agar kecemerlangan sekolah sentiasa wujud dan sentiasa dititikberatkan oleh setiap warga sekolah. Abdul Ghani Abdullah (2009) menyatakan pemimpin sekolah perlu digesa mencari kaedah berkesan bagi mengurus dan menggerakkan budaya cemerlang di sekolah. Ia seperti mendefinasikan semula struktur, reka bentuk kerja, mengubah perhubungan, transformasi budaya, mencipta peranan baru bagi guru dan bertindak sebagai fasilitator yang berkemahiran dalam mengurus perubahan.
            Perkembangan pendidikan di Malaysia bemula dengan pesat selepas kewujudan Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960, Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979 sehinggalah terbentuknya Akta Pendidikan 1996 yang menghasilkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Cabarannya bermula apabila kerajaan melancarkan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) yang memfokus kepada aspek 3M (Membaca, Menulis dan Mengira) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM). Al Ramaiah (2009) mendapati peranan kepimpinan sekolah lebih ketara sebagai pemimpin pengajaran. Pencapaian dalam menghasilkan sekolah cemerlang memang terletak kepada misi dan visi yang dipelopori oleh Guru Besar di sekolah. Ia seharusnya dibantu oleh Guru Penolong Kanan yang dinamakan sebagai Guru Penolong Kanan 1 ( Pentadbiran ) dan Guru Penolong Kanan (Hal Ehwal Murid). Tugasan ini jelas dinyatakan di dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 2007, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia mengenai perubahan Skim Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma.
            Akta Pendidikan (Akta 550) 1996 diwujudkan bertujuan untuk menjamin dan mengawal selia keseragaman kualiti dalam sistem pendidikan di Malaysia. Mengikut sejarah pentadbiran pendidikan di Malaysia, pada zaman selepas merdeka sehingga tahun 1995, pentadbiran pendidikan di Malaysia bersifat sentralisasi atau berpusat. Ini bermaksud semua bahagian dan unit adalah sebagai pelaksana kepada semua yang dirancang dan ditentukan oleh pihak atasan. Pusat akan bertanggungjawab terhadap segala urusan pentadbiran dan akan membetulkan kesilapan sekiranya berlaku penyelewangan. Ia selari dengan konsep birokrasi. Pada tahun 1995, penyusunan semula di kementerian dilaksanakan dengan kewujudan jabatan-jabatan tertentu dan ditadbir urus sendiri oleh pengarah dan timbalan pengarah masing-masing. Pada tahun 2004, penyusunan struktur sekali lagi dibuat dengan memisahkan urusan pentadbiran sekolah dengan pengurusan pengajian tinggi dan hasilnya wujudlah Kementerian Pengajian Tinggi.
                        Bagi mencapai tahap ini, sekolah perlu sentiasa menjadi cemerlang dari pelbagai aspek. Sekolah yang cemerlang dan berada di tahap terbaik dalam semua bidang memainkan peranan penting dalam membentuk diri murid seimbang dari segi akademik dan sahsiah yang akan membekalkan tenaga mahir kepada Negara. Junaidah Abdul Hamid dan Norashimah Ismail (2005) menyatakan sekolah sebagai satu sistem terbuka yang terdedah kepada faktor luaran serta pelbagai pengaruh. Jadi, seseorang pemimpin sekolah perlu peka dan bertindakbalas terhadap desakan dan pengaruh pelbagai dalam masyarakat. Maka, kepimpinan di sekolah perlu merangka satu strategi yang berkesan dan padu agar kecemerlangan sekolah sentiasa wujud dan sentiasa dititikberatkan oleh setiap warga sekolah. Abdul Ghani Abdullah (2009) menyatakan pemimpin sekolah perlu digesa mencari kaedah berkesan bagi mengurus dan menggerakkan budaya cemerlang di sekolah. Ia seperti mendefinasikan semula struktur, reka bentuk kerja, mengubah perhubungan, transformasi budaya, mencipta peranan baru bagi guru dan bertindak sebagai fasilitator yang berkemahiran dalam mengurus perubahan.
            Perkembangan pendidikan di Malaysia bemula dengan pesat selepas kewujudan Penyata Razak 1956 dan Laporan Rahman Talib 1960, Laporan Jawatankuasa Kabinet 1979 sehinggalah terbentuknya Akta Pendidikan 1996 yang menghasilkan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. Cabarannya bermula apabila kerajaan melancarkan Kurikulum Baru Sekolah Rendah (KBSR) yang memfokus kepada aspek 3M (Membaca, Menulis dan Mengira) dan Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM). Al Ramaiah (2009) mendapati peranan kepimpinan sekolah lebih ketara sebagai pemimpin pengajaran. Pencapaian dalam menghasilkan sekolah cemerlang memang terletak kepada misi dan visi yang dipelopori oleh Guru Besar di sekolah. Ia seharusnya dibantu oleh Guru Penolong Kanan yang dinamakan sebagai Guru Penolong Kanan 1 ( Pentadbiran ) dan Guru Penolong Kanan (Hal Ehwal Murid). Tugasan ini jelas dinyatakan di dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 2007, Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia mengenai perubahan Skim Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma.
            Akta Pendidikan (Akta 550) 1996 diwujudkan bertujuan untuk menjamin dan mengawal selia keseragaman kualiti dalam sistem pendidikan di Malaysia. Mengikut sejarah pentadbiran pendidikan di Malaysia, pada zaman selepas merdeka sehingga tahun 1995, pentadbiran pendidikan di Malaysia bersifat sentralisasi atau berpusat. Ini bermaksud semua bahagian dan unit adalah sebagai pelaksana kepada semua yang dirancang dan ditentukan oleh pihak atasan. Pusat akan bertanggungjawab terhadap segala urusan pentadbiran dan akan membetulkan kesilapan sekiranya berlaku penyelewangan. Ia selari dengan konsep birokrasi. Pada tahun 1995, penyusunan semula di kementerian dilaksanakan dengan kewujudan jabatan-jabatan tertentu dan ditadbir urus sendiri oleh pengarah dan timbalan pengarah masing-masing. Pada tahun 2004, penyusunan struktur sekali lagi dibuat dengan memisahkan urusan pentadbiran sekolah dengan pengurusan pengajian tinggi dan hasilnya wujudlah Kementerian Pengajian Tinggi.
            Penstrukturan yang berasaskan kepada prinsip disentralisasi yang membawa penurunan kuasa kepada pusat-pusat tanggungjawab bertujuan melicinkan pentadbiran dan bahagian, unit dan sekolah-sekolah boleh membuat keputusan. Ia juga akan menambah kecekapan terhadap tindakbalas dengan cepat, relevan dan tepat. Dengan perubahan kepada struktur pentadbiran ini, maka pentadbiran sumber sekolah adalah ditadbir diperingkat sekolah sendiri. Oleh sebab itu, Guru Besar, Penolong Kanan dan semua guru perlu mempunyai misi dan visi yang jelas tentang matlamat dan hala tuju sekolah masing-masing. Junaidah Abdul Hamid dan Norashimah Ismail (2005) menyatakan kepimpinan sekolah yang berkesan adalah kepimpinan yang berjaya mengimbangi peranan bukan sahaja di sekolah tetapi perancangan strategik di peringkat daerah, negeri dan Negara disamping mengutamakan kesinambungan dan saling berkaitan antara sekolah dengan elemen persekitaran.


Rujukan
Abdul Ghani Abdullah,PhD.2009. Kepimpinan & Penambahbaikan Sekolah. PTS Professional Publishing Sdn Bhd. Batu Caves, Selangor.
Akta Pendidikan 1996 ( Akta 550 ). 2003. International Law Book Services. Petaling Jaya, Selangor.
Al Ramaiah.2009. Kepimpinan Pendidikan: Cabaran Masa Kini. IBS Buku Sdn. Bhd. Petaling Jaya, Selangor.
Ibrahim Mamat. 1993. Kepimpinan Sekolah : Teori untuk Praktis. Kumpulan Budiman Sdn Bhd. Kuala Lumpur.
Jabatan Perkhidmatan Awam Malaysia. 2007. Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 11 Tahun 2007: Perubahan Skim Perkhidmatan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma. www.jpa.gov.my/pekeliling/pp07/bil11/pp1107.pdf+peranan+guru+penolong+kanan [11 Mac 2012].
Junaidah Abdul Hamid & Norashimah Ismail. 2005. Pengurusan dan Kepimpinan Pendidikan : Teori, Polisi dan Pelaksanaan. Universiti Putra Malaysia, Selangor.
Latip Muhammad. 2007. Pelaksanaan Kepimpinan Pengajaran di Kalangan Pengetua Sekolah. Seminar Penyelidikan Pendidikan Institut Perguruan Batu Lintang. http://www.ipbl.edu.my/BM/penyelidikan/seminarpapers/2007/Edmanagement/latipEPRDfp.pdf  [10 Mac 2012].
Mohammad Syamsul Izwan MD Fauzi, 2009, Peranan Sekolah Dalam Merealisasikan Falsafah Pendidikan Kebangsaan. http://notapismp.blogspot.com/2009/04/peranan-sekolah-dalam-merealisasikan.html  [ 10 Mac 2012 ].
Mok Soon Sang. 2010. Pengurusan & Pentadbiran Pendidikan III. Penerbitan Multimedia Sdn. Bhd. Puchong, Selangor
Perspektif Wawasan 2020,
Shahril Marzuki, Rahimah Ahmad & Hussien Ahmad. 2010. Kepimpinan Pengetua : Menjana Modal Insan Di Sekolah Berkesan. PTS Profesional Publishing Sdn Bhd. Batu Caves, Selangor 

Selasa, 1 Mei 2012

Senarai Tugasan Guru Penolong Kanan

Assalamualaikum..

Bulan Mac 2012 adalah bulan dan tahun yg menggemparkan aku sebab tanpa angin yang meniup, aku telah ditukarkan ke SRA Sg Udang sebagai Guru Kanan 2 (HEM). jadi, aku pun mencari senarai tugasan terhadap jawatan yang aku pegang itu.. secara kebetulan pula, tugasan aku pada semester Januari di OUM memerlukan aku mengkaji tugasan GPK.. akhirnya aku dapat juga senarai tugas-tugas Guru Kanan samada GPK 1 (Kurikulum) dan GPK 2 (HEM)... tugasannya lebih kurang seperti berikut :


Senarai bidang tugas Guru Penolong Kanan 1 seperti yang digariskan oleh JAIS adalah seperti berikut :
            1. Menjalankan tugas-tugas Guru Besar semasa ketiadaan Guru Besar.
            2. Mengajar sebilangan waktu mengikut arahan Guru Besar.
            3. Bertanggungjawab kepada Guru Besar dalam hal pentadbiran, Kurikulum, hubungan
    masyarakat dan keselamatan.
4. Membantu Guru Besar dalam pentadbiran sekolah yang mempunyai dua sesi.
5. Membantu Guru Besar menyelia dan menilai proses pengajaran.
6. Membantu Guru Besar dalam semua aspek peancangan dan pengurusan sekolah.

Senarai bidang tugas Guru Penolong Kanan (HEM) seperti :
            1. Menjalankan tugas-tugas Guru Besar semasa ketiadaan Guru Besar dan Guru Penolong
    Kanan 1.
2. Memastikan peraturan-peraturan sekolah dikuatkuasakan.
3. Bertanggungjawab kepada Guru Besar dalam hal-hal kaunseling, keselamatan dan
    kebajikan murid, buku teks, biasiswa dan bantuan.
4.  Membantu Guru Besar dalam pentadbiran sekolah yang mempunyai dua sesi.
5. Membantu Guru Besar dalam semua aspek perancangan dan pengurusan sekolah.
6. Membantu Guru Besar menyelia dan menilai proses pengajaran dan pembelajaran

Ini adalah senarai ringkas peranan dan senarai tugas secara umum. Mungkin boleh dijadikan panduan asas.. 

terima kasih. selamat berkongsi.. 

Isnin, 2 Januari 2012

Teori Gagne 9 Events


Teori Gagne Nine Events
Teori Gagne Nine Events yang diperkenalkan oleh Robert M. Gagne membantu guru memahami proses belajar sehingga dapat mempengaruhi dan melancarkan proses pengajaran dan pembelajaran. Ia juga dapat mengembangkan proses dan isi pengajaran agar pembelajaran menjadi lebih mudah difahami, seronok dan murid dapat dilibatkan. Sistem instruksional yang diperkenalkan oleh Gagne ditakrifkan sebagai rangkaian peristiwa yang dirancang dari luar yang mempengaruhi proses dan meningkatkan pembelajaran ( Nur Syamim & Nurul Hazwani, 2010). Teori yang dibangunkan oleh Gagne ini adalah amat berkait rapat dengan teknologi. Guru boleh menggunakan teknologi yang asas seperti komputer misalnya. Guru perlu juga kreatif dalam melaksanakan pengajaran dengan menggunakan beberapa unsur-unsur multimedia seperti gambar, video, sound atau suara dan sebagainya.
Robert Mills Gagne dilahirkan pada 21 Ogos 1916 di North Andover, Massachusetts, Amerika Syarikat. Beliau mendapat PhD dari Brown University pada tahun 1940. Beliau menjadi professor dalam bidang psikologi pendidikan pada 1940-1949 di Connecticut College. Beliau juga pernah menjadi professor di Jabatan Pendidikan Penyelidikan di Florida State University pada tahun 1969.
Gagne pernah berjawatan sebagai pengarah penyelidikan untuk tentera udara pada 1949 hingga 1958 di Lackland, Texas. Beliau juga pernah bekerja sebagai perunding untuk Jabatan Pertahanan dari tahun 1958 hingga 1961. Beliau juga pernah menjawat jawatan pengarah penyelidikan di American Institute of Research, Pittsburgh mulai tahun 1962 hingga 1965.
Robert M. Gagne juga banyak menulis dan mengedit buku dan artikel. Antaranya ialah Kesediaan Belajar ( 1965 hingga 1985 ), Prinsip Design Instruksional ( 1974 hingga 1992 ) dan Psikologis Prinsip dalam Pembangunan pada tahun 1962.
Proses pembelajaran yang Gagne perkenalkan iaitu Gagne’s Nine Events menurutnya mampu meningkatkan kognitif pelajar dalam pembelajarannya. Events atau peristiwa yang disusun oleh mengikut turutan bermula dengan Gain Intention atau menarik minat. Kedua, menyampaikan tujuan atau objektif pelajaran yang hendak disampaikan. Ketiga, mengingat kembali atau mengimbas tajuk-tajuk yang berkaitan sebelum ini. Keempat ialah menyampaikan isi kandungan pelajaran. Kelima, memberikan panduan dan bimbingan dalam pelajaran berkenaan tajuk yang diajar. Keenam, memberikan latihan sebagai gerak kerja kepada murid. Ketujuh pula ialah guru memberikan tindakbalas terhadap jawapan yang diberikan oleh murid. Kelapan ialah menilai kemampuan murid dengan mengukur prestasi murid dengan markah yang diperolehi dan yang terakhir adalah aktiviti menguatkan ingatan kepada murid agar mereka dapat menyimpan hasil pembelajaran pada hari itu dalam memori.
contoh slide mengikut Gagne 9 Events ( klik link ini ) atau ruangan mut turun di sebelah kanan blog.. 
Rujukan :
Bambang Warsita. 2008. Teori Belajar Robert M.Gagne dan Implikasinya Kepada Pusat Sumber Sekolah. Jurnal Teknodik., Volum 12, 65-79.

Dy Rosita Hj Yaakub, Maladiah Diman.2008. Penggunaan Teknologi Pendidikan dalam Pengajaran dan Pembelajaran di Negara Brunei. http://www.slideshare.net/Dr22s/teknologi-pendidikan

Fakulti Pendidikan,. Konsep Penilaian. Universiti Malaya, Kuala Lumpur. http://pendidikanmoral.um.edu.my/index.php?page=61
Hajijah Hasan.2009. kaedah Mesra Warna ( Di kalangan Murid Tingkatan Lima). http://www.smk-majakir.net/modules/news/Jurnal%20Munsyi/Hajijah%20Hasan.pdf
Jabatan Mufti Melaka. Sejarah Haji. http://www.al-azim.com/haji/sejarah.htm
Mufti Kerajaan Brunei. 2010. IBADAT HAJI: PERMASALAHAN MELONTAR JAMRAH. http://www.mufti.gov.bn/irsyad/pelita/2010/bill22-2010.pdf
Muhammad Aminul Khalil Bin Zaini, Muhammad Amir Al-Hafiz Bin Zulkifli dan Muhamad Ridhuan Bin Ghani. 2010. Implikasi P & P Teori Pemprosesan Maklumat – Robert Mills Gagne. http://ridhuanghani.blogspot.com/2010/08/implikasi-p-p-teori-pemprosesan.html
Norazrena Abu Samah & Shaharuddin Mohd Salleh.2011. Laman Web Matematik Bagi Tajuk Kebarangkalian Berpandukan Sembilan Aspek Pengajaran Gagne dan Teori Pelaziman Operan Skinner. Jurnal Teknologi Pendidikan Malaysia, Jilid 1, Nombor 1, 63-73. .
Norazrena Abu Samah & Shaharuddin Mohd Salleh. 2009. Pembangunan Laman Web Matematik Berasaskan Sembilan Aspek Pengajaran Gagne Bagi Tajuk Kearangkalian I dan II. Universiti Teknologi Malaysia, Johor.
Rosli Abd Rahman.2008. Keberkesanan Kepimpinan Instruksional Mewujudkan Budaya SMKA Yang Kondusif. http://www.iabu.moe.gov.my/kkerja2008/Rosli%20Shams_PPT.pdf.
Universiti Teknologi Mara, Kedah. Sains Dan Teknologi Dalam Islam. http://lib.kedah.uitm.edu.my/psblibrary/notes/languagestudies/layout/notes/CTU%20211/1.pdf

Jumaat, 30 Disember 2011

Pengertian Kaunseling

PENGENALAN

Kehidupan seharian yang kita tempuhi pada zaman sekarang memerlukan kita menjadi seorang yang kuat bekerja. Adakalanya sehingga kita tidak dapat mengurus masa yang dirasakan begitu cepat berlalu. Pekerjaan rutin harian yang dilakukan adakalanya terpaksa dilakukan beberapa perkara serentak. Lama-kelamaan, kita menjadi tertekan dalam situasi begini. Jadi, apa yang perlu kita lakukan? Kaunseling dari segi pengurusan masa adalah satu contoh.

PENGERTIAN KAUNSELING

Perkataan kaunseling adalah berasal daripada Bahasa Inggeris “counselling”. Kamus Oxford Fajar Dwibahasa (2008), perkataan “counsel” bermaksud nasihat, saranan. Melalui carian, beberapa definisi mengenai kaunseling boleh didapati.

Universiti Kebangsaan Malaysia melalui laman portal e-kaunseling meletakkan pengertian kaunseling sebagai suatu proses perhubungan menolong yang sistematik berasaskan prinsip psikologi dan dijalankan oleh kaunselor yang professional bagi membantu perkembangan dan penyesuaian peribadi klien yang baik dan menyeluruh. Pertemuan antara klien dan kaunselor adalah secara sukarela dan berterusan sepanjang hayat berdasarkan etika kaunseling.

Kementerian Pembangunan Keluarga, Wanita dan Masyarakat (2010) mendefinisikan kaunseling adalah satu proses perhubungan menolong secara professional berdasarkan prinsip-prinsip psikologi yang dilaksanakn oleh kaunselor mengikut Kod Etika Kaunselor bagi membantu klien meneroka, menganalisis, memahami diri dan mampu membuat keputusan sendiri.

Prof. madya Dr. Mohd Sidek Mohd Noah melalui laman web www.ppl.edu.my (2011) menyatakan kaunseling adalah komunikasi atau interaksi bersemuka secara dua hala antara dua orang manusia iaitu kaunselor dan klien melalui proses kaunseling dengan tujuan untuk mencapai matlamat yang ditentukan.

Asmawati Baharudin dari Pusat Kaunseling Majlis Agama Islam Negeri Sembilan memberi pengertian bahawa kaunseling adalah proses interaksi individu memahami diri dan situasinya yang mengakibatkan pembentukan atau penjelasan matlamat dan nilai hidup individu sehingga dia dapat menentukan tindakan yang wajar untuk masa depannya. Beliau berpendapat kaunseling juga adalah proses pertemuan interaksi bersemuka antara kaunselor dengan klien yang mengakibatkan berlaku perubahan kepada klien.

Ee Ah Meng (1998) merumuskan definisi kaunseling sebagai perhubungan bersemuka yang disifatkan sebagai hormat-menghormati, komunikasi berkesan, menggalakkan kebebasan pemikiran dan pernyataan perasaan klien, hasilnya bergantung kepada klien, perkhidmatan professional, bukan semata-mata memberi maklumat dan nasihat, tidak cuba mempengaruhi klien dan bukannya proses temuduga atau memilih kerjaya untuk klien.

Daripada definisi-definisi yang diberikan di atas, kaunseling boleh dirumuskan sebagai proses pertemuan bersemuka secara professional antara kaunselor dan klien dengan tujuan dapat membantu klien membuat keputusan sendiri dan mencapai matlamat yang ditentukan

TUJUAN KAUNSELING

Kebanyakan orang menganggap kaunselor boleh memberikan jalan penyelesaian atau menyelesaikan masalah dan dapat memberikan satu keputusan yang boleh menggembirakan. Perkhidmatan bimbingan dan kaunseling lebih merupakan satu perkhidmatan yang memberi pertolongan dan bantuan oleh kaunselor untuk sama-sama mencari jalan penyelesaian yang akhirnya klien sendiri yang membuat keputusan. Salmi Jalina Jalil (MStar Online-5 Mei 2010) menyatakan perjumpaan dengan pegawai kaunseling atau pegawai psikologi tidak hanya wujud masalah malah untuk berbincang, mendapatkan penerangan dan bimbingan untuk meningkatkan kemahiran dalam menghadapi cabaran hidup.

Keseluruhannya, tujuan-tujuan kaunseling adalah seperti :

1. Membolehkan perubahan tingkahlaku dapat dilakukan dengan mudah. Apabila ia terjadi, maka proses perubahan ke arah positif dapat dipercepatkan.

2. Dapat meningkatkan keupayaan klien dari segi menguruskan kehidupannya sendiri, keupayaan dari memperkembangkan minat, bakat dan kebolehan serta meningkatkan perhubungan dengan kaum keluarga, sahabat handai, guru-guru dan masyarakat sekeliling.

3. Dapat membantu klien dalam membuat keputusan. Oleh itu, sesi kaunseling akan membantu klien membuat keputusan yang bijaksana serta memahami sebab sesuatu keputusan itu dilakukan dan sanggup menanggung risiko terhadap keputusan tersebut.

4. Menolong klien dapat mencapai potensi individu. Kaunseling akan memberikan ruang kepada klien mempelajari atau memberikan jalan untuk meningkatkan keupayaan, minat dan bakat ke tahap yang maksimum.


TEORI KAUNSELING

Asasnya, kaunseling menggunakan teori-teori yang berkait rapat dengan tingkah laku. Ini kerana tujuan dan matlamat kaunseling pada akhirnya dapat merubah tingkah laku klien dari semua segi agar dapat berubah.

1. Teori Pelaziman Klasik

Teori ini dipelopori oleh dua orang yang begitu sinonim dalam bidang yang begitu asas iaitu psikologi. Di peringkat awal, ia dipelopori oleh Ivan Petrovich Pavlov atau dikenali sebagai Ivan Pavlov yang berasal dari Rusia. Kajian beliau yang terkenal adalah mengenai tindakbalas seekor anjing. Beliau dan rakan-rakan telah memerhatikan perubahan dalam air liur haiwan tersebut dengan meletakkan makanan apabila loceng dibunyikan dan tidak dibunyikan. Hasil kajiannya, beliau telah mengemukakan konsep rangsangan dan gerak balas. Rangsangan adalah bentuk tenaga yang menimbulkan gerak balas, manakala gerak balas adalah tingkah laku yang timbul akibat rangsangan. Pavlov menyimpulkan bahawa pembelajaran berlaku akibat kaitan antara rangsangan dan gerak balas dan ia dinamakan pelaziman klasik. (OUM,2008).

J.B Watson adalah seorang lagi ahli psikologi yang mengkaji pendekatan tingkah laku. Beliau menggunakan pendekatan ini terhadap manusia. Kajian beliau telah membuktikan bahawa emosi manusia juga boleh dilazimkan melalui pelaziman klasik. Dalam eksperimennya, beliau telah menggunakan seorang kanak-kanak yang bernama Albert dan seekor tikus putih. Pada awalnya, Albert tidak takut kepada tikus. Namun, apabila satu bunyi yang kuat dihasilkan ketika tikus itu keluar, Albert menangis dan menjadi takut. Watson mengulangi ujikaji ini sehingga akhirnya, Albert menjadi takut kepada tikus putih, kapas putih dan rambut putih. Eksperimen beliau juga menunjukkan emosi individu boleh dipelajari dan diubah melalui pelaziman klasik.

2. Teori Pelaziman Operan

Burhrhus Frederic Skinner lebih dikenali sebagai B.F Skinner adalah individu yang memperkenalkan Pelaziman Operan Skinner. Kajian beliau juga melibatkan rangsangan dan gerak balas. Skinner banyak membuat kajian terhadap tikus, burung merpati dan manusia. Kajian beliau yang popular adalah memperkenalkan “Skinner Box” Seekor tikus lapar diletakkan di dalam kotak tersebut yang dilengkapi dengan alat penekan. Tikus yang lapar tersebut telah berlari ke keseluruhan kotak untuk mencari makanan dan secara tidak sengaja telah menekan alat di dalam kotak tersebut. Perlakuan itu menyebabkan biji-biji makanan terkeluar dari tempatnya. Perlakuan yang sama diulangi dan tikus mempelajari makanan dapat diperolehi apabila menekan alat. Pembelajaran cara ini dinamakan pelaziman operan. Selepas itu, Skinner mengubahsuai alat tersebut dengan memutuskan hubungan alat dengan makanan. Ini mengakibatkan bijian makanan tidak terkeluar apabila alat ditekan. Hasilnya, tikus berhenti menekan alat tersebut. Eksperimen Skinner ini menunjukkan gerak balas wujud apabila ada ganjaran dan dinamakan peneguhan. Peneguhan positif adalah seperti pujian, ganjaran, hadiah atau sebagainya. Peneguhan negatif dikenali sebagai dendaan atau hukuman yang diberikan agar pelakuan itu tidak diulangi lagi.

3. Terapi Tingkahlaku Kognitif

Teori ini dipelopori dan dikembangkan oleh Albert Ellis pada tahun 1950-an. Terapi ini adalah kombinasi daripada dua cabang pemikiran yang berbeza iaitu tingkah laku dan penekanan kepada kognitif. Manusia tidak boleh menerangkan kejadian atau tingkah laku hanya melalui prespektif tingkah laku sahaja tetapi perlu mengambil kira proses pemikiran yang dinamakan sebagai proses kognitif. Asal teori ini dikenali sebagai REBT ( Rasional Emotive Behavioral Therapy ). Ia sebenarnya menekankan peranan pemikiran sebagai punca kepada masalah. Ia menyatakan manusia perlu merubah cara berfikir supaya dapat membetulkan fikiran yang tidak rasional. Ellis mengatakan manusia menjadi semakin tidak rasional apabila sentiasa memikirkan idea-idea yang tidak rasional. Selain itu, ia menekankan dari aspek berfikir, membuat keputusan, menyoal dan kembali membuat keputusan. Ellis mengemukakan teori A-B-C di mana A ialah peristiwa atau pengalaman yang menggerakkan, B ialah kepercayaan dan C ialah akibat. Sebagai contoh, seorang kaunselor perlu membetulkan kepercayaan (B) klien yang tidak rasional daripada akibat (C) yang dia lalui sekarang dikatakan berpunca daripada peristiwa (A). Kaunselor seterusnya mencabar kepercayaan yang tidak rasional itu (D) dengan memberikan pemikiran yang rasional dan klien nanti akan mengalami kesan atau kepercayaan yang tenang dan lega (E). (Ee Ah Meng, 1998 ).


Selasa, 13 Disember 2011

Jadual Tangga Gaji Guru SBPA


Jadual Tangga Gaji Guru dibawah skim baharu SBPA





Jumaat, 9 Disember 2011

Jadual Bayaran Gaji 2012



Sini aku berikan link untuk korang download jadual pembayaran gaji kakitangan awam sepanjang tahun 2012.. ia juga disertakan dengan surat pekeliling daripada jabatan akauntan negara.. bacalah sekali yer...




Pengikut Blog Ini

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys