Apa Nak Di Kata..? ~ asampedasikanpari

nuffnang

Khamis, 17 Julai 2008

Apa Nak Di Kata..?

Dua hari lepas, aku baca dari akhbar sinar harian mengenai DSAI. Isinya lebih kurang tentang mengingatkan DSAI agar tidak hanya menumpukan kepada kerusi empuk PM Malaysia. Penulis berkenaan menyatakan bahawa DSAI selaku Penasihat PKR perlu menumpukan tentang hubungan antara pakatan rakyat yang terbentuk di lima buah negeri yang dimenangi sewaktu PRU12 dahulu.

Betul juga pendapat dan pandangan beliau. Ini kerana banyak "rumours" yang tersebar kononnya pakatan rakyat sedang mengalami perpecahan dalaman. Timbul pula cerita yang tersebar melalui email dan SMS yang mengatakan PAS akan mengkaji semula penglibatannya dalam Pakatan Rakyat. Bermula dengan DPPP yang menarik diri daripada terlibat dalam perhimpunan PROTES baru-baru ini kerana ada konsert "underground" yang ditunjangi oleh PKR. Ditambah pula dengan laporan baru-baru ini PAS melalui Presidennya Dato' Seri Tuan Guru Hj Abd Hadi Awang "mempelawa" PM Pak Lah untuk duduk semeja membincangkan tentang kedudukan orang melayu dan agama Islam antara PAS dan UMNO. Kemudian tersebar pula mengenai kononnya perletakkan jawatan Timbalan Ketua Menteri Pulau Pinang 1 yang sentiasa tidak sependapat dengan ketua Menteri. Ini ditambah dengan "lauk-pauk" dari Ezam Mohd Nor yang sedang mengadakan road tour nya menceritakan keretakan dalam Pakatan Rakyat.

Baru-baru ini juga aku terbaca paper kenyataan dari Dato' Seri Dr. Khir ( Ketua Pembangkang Negeri Selangor...) menyatakan Kerajaan Negeri Selangor hari ini hanya menyedok perancangan-perancangan dari pimpinan BN dahulu.

Hmm... aku sebagai rakyat Negeri Selangor dan Malaysia menganggap ini semua adalah cerita yang mempopularkan politik semasa. Aku akui bahawa politik penting untuk mentadbir dan menguruskan sesebuah negeri dan negara. Tetapi, apabila kita sepanjang masa asyik nak berpolitik tanpa memikirkan kepentingan rakyat, lama-lama rakyat bosan dan mula pening kepala.

Selangor yang baru diambil oleh Pakatan Rakyat sedang dilanda "perbalahan" tidak tahu samada ianya dicipta ataupun benar ia sedemikian rupa. UMNO pula daripada semenjak "tewas teruk" dalam PRU12 yang lepas tidak habis-habis mengenai perebutan jawatan tertinggi, EGM sana sini, menyatakan pembangkang itu-pembangkang ini. Baru-baru ini berkenaan peralihan kuasa yang rakyat melihat ianya "tercuriga" setelah bakal PM yang dijangka diserahkan pada 2010 nanti terlibat dengan pembunuhan model itu dan macam-macam lagi.

Di hati rakyat sekarang ini adalah bukan itu semua. Mereka ingin melihat kerajaan yang mereka undi memajukan dan meningkatkan ekonomi rakyat dan membantu golongan miskin dan berpendapatan rendah. Hampir semua akhbar seminggu dua ini menyatakan tentang politiking dan isu yang boleh menjual akhbar mereka. Isu peralihan, liwat, akuan bersumpah, kehilangan saksi utama, lompat parti. Lagi hangat cerita debat antara Menteri Penerangan dan Penasihat PKR malam kelmarin.

Nampaknya perubahan yang rakyat mahukan selepas pilihanraya masih belum menjelma dan masih kelamkabut. Mungkin masih baru dan belum beberapa tahun. Aku faham itu. Untuk menjadi seperti Selangor dan Malaysia sekarang ini, ia mengambil masa yang lama. 50 tahun selepas kita merdeka. Tapi sekurang-kurangnya dalam keadaan sekarang, cara yang lebih berkesan untuk sentiasa kekal dalam keamanan adalah.... jumpa rakyat yang mengundi selalu... tak perlu membuat perubahan yang terlalu drastik. Aku rasa dengan cara itu, rakyat akan melupakan kisah yang "hangat di pasaran" sekarang.

0 ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut Blog Ini

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys