Bertemu di hujung dahan....? ~ asampedasikanpari

nuffnang

Khamis, 24 Julai 2008

Bertemu di hujung dahan....?

Heboh cerita mengenai UMNO bermuzakarah dengan PAS dalam membincangkan kedudukan orang melayu dan agama Islam yang kata UMNO sudah semakin berpecah belah...

Kita semua tahu.. UMNO adalah parti yang bertunjangkan semangat bangsa Melayu kerana keperitan bangsa Melayu dahulu dalam melawan penjajah. Kerja UMNO selama 50 tahun ( atau mungkin lebih...) dapat diakui sebagai sebuah parti kebangsaan yang bertahan lama dan menjalankan tugasnya dengan cemerlang. Manakan tidak, ia mampu menunjangi Barisan Nasional menjadikan sebuah negara yang semakin maju dan progresif. Berbanding dengan negara-negara luar yang asyik bertukar parti dan corak kepimpinan, Malaysia masih stabil.

PAS pula sebuah parti berteraskan ISLAM. Sebuah parti politik yang telah lama menjadi pembangkang dalam parlimen Malaysia semenjak dari kemerdekaan lagi. PAS juga telah membuktikan yang mereka bukan sahaja pembangkang, tetapi mampu mentadbir sebuah negeri yang kekal bertahun lamanya dibawah kepimpinan Dato' Nik Aziz di Kelantan. Ditohmah dan dijolok dengan pelbagai agenda pada PRU12 lalu. Namun, kepimpinan ulama ternyata tak mampu digugat, malah semakin kukuh.

Mungkin kita sebagai rakyat Malaysia, hampir melupakan pelbagai analisis PRU12 yang lalu. Ramai yang memberikan pandangan. Dr. - Dr. , pensyarah-pensyarah, tokoh-tokoh malah rakyat sendiri. Tapi aku masih ingat. Malaysia mungkin akan menghadapi suasana politik baru dan mungkin juga cara pentadbiran yang baru. Iaitu Kerajaan Campuran. Dengan situasi 'muzakarah' UMNO-PAS baru-baru ini, angin bertiup kencang dengan PAS dijanjikan jawatan-jawatan tertinggi sekiranya PAS menerima 'pelawaan' UMNO.

Aku sebenarnya sokong sekiranya adanya pertemuan dengan dua parti yang telah lama "bemusuh" ini. Dan aku tak nak ulas mengenai "hidden agenda" samada UMNO atau PAS. Ramai kata UMNO hanya nak alatkan PAS untuk meninggalkan Pakatan Rakyat sebab suasana politik Malaysia sebegitu rupa sekarang. Pakatan Rakyat sebenarnya sedang mencari kekuatan bersama. Dan kononnya sebelum kekuatan itu terbina, UMNO mesti menghalangnya dengan mengalihkan tumpuan PAS daripada Pakatan Rakyat. Aku tak mahu sentuh itu.

Aku akan setuju sekirannya mereka bertemu untuk sama-sama mengukuhkan bagaimana Islam semakin maju dan berkembang dan menyelesaikan masalah berkaitan sosial remaja, anak-anak muda, sumbang mahram, bunuh diri, culik budak dan sebagainya. Bincang bagaimana masjid dijadikan tempat lebih meriah dengan aktiviti keagamaan dan khidmat sosial. Bincang bagaimana mendidik rakyat dalam mengawal situasi hidup yang tertekan dalam konteks agama. PAS memberikan pandangannya dan hujahnya. UMNO memberikan rancangan dan mendengar cadangan orang lain sebagai tunggak pentadbiran negara. Jangan ada perasaan buruk sangka dalam hati dalam "muzakarah' itu. ( walaupun PAS menyebut Muqabalah). Daripada mementingkan kepentingan parti politik masing-masing. Akhirnya rakyat ramai yang menjadi warganegara asing......

0 ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut Blog Ini

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys