Kontrak Kita ~ asampedasikanpari

nuffnang

Selasa, 15 Julai 2008

Kontrak Kita

Dua hari lepas, aku baca artikel dalam website mantan PM, Tun Dr.M. yang menceritakan tentang sejarah bagaimana sesuatu yang dinamakan kontrak sosial terjadi.

hm... aku rasa,, aku tak payah nak memanjang-manjangan cerita pasal ni. Aku ucapkan terima kasih kepada Tun kerana sudi menulis tentang kontrak sosial ni. Bagi aku, beliau memang layak menerangkan kepada semua tentang kontrak sosial. Aku rasa korang semua boleh baca kat web Tun sendiri mengenai kontrak sosial itu.

Seseorang rakyat (macam aku) yang amat mencintai negara sendiri dan seharusnya (wajib..) mencintai negara sendiri, kena lihat perkara ini. Untuk makluman semua, Malaysia adalah sebuah negara yang unik. Satu-satunya negara di dunia yang rakyatnya hidup pelbagai kaum, etnik, budaya, ideologi dan macam-macam lagi, tetapi boleh hidup dalam aman dan tenteram di mata negara lain. Kunci keamanan itu adalah perpaduan dan kefahaman kita untuk menjaga ketenteraman dalam negara. Aku percaya, semua rakyat tidak mahu negara porak peranda dan hidup susah macam zaman penjajahan dulu. Sebab itu, Atok-atok dan nenek-nenek kita tak jemu-jemu ceritakan kesusahan mereka pada waktu itu. Kita pulak jemu-jemu mendengar kisah sejarah mereka. Kesian mereka... !!

Bagi aku, anak-anak muda (macam aku) kena tahu dan wajib memahami sejarah pembentukan negara ita. (dulu subjek sejarah dalam SPM aku pun ngam-ngam jer....) Sekarang ni kita dah ada PLKN yang mendapat sambutan hangat. Memang la hangat sebab mereka diwajibkan dan termaktub dalam akta. Itu program untuk bebudak yang lepasan SPM yang menunggu keputusan mereka. Aku memang setuju sangat mereka dibuat sebegitu. Tapi program tu tak lama. Hanya beberapa bulan. Lepas tu, diorang..?

Pandangan aku camni... minta kerajaan fikirkan tentang satu program ala-ala PLKN yang khusus untuk mereka yang berumur 21 tahun. camner..? mereka "grade" ajer dari Universiti atau kolej, atau rakyat malaysia yang cukup mencapai umur 21 tahun, pergi ke program tu untuk mengenal betul-betul sejarah negara. tak lama... aku cadangkan seminggu untuk satu sesi pengambilan. Isinya..? ada tanggungjawab rakyat kepada negara, kerajaan kesultanan tanah melayu, penjajahan british ke tanah melayu, penjajahan jepun ke tanah melayu, kemerdekaan negara, pembentukan negara dan lain-lain yang difikirkan ada kaitan TANPA UNSUR POLITIK..!!! memang betul tajuk-tajuk tu ada belajar masa kita di sekolah menengah dulu, tapi korang masih ingat ker..? lagipun ianya tak dibincangkan secara lebih mendalam.

Itulah pandangan aku. Korang boleh fikirkan dalam benak hati korang sendiri dan kalau nak terima dan boleh difikirkan, ambiklah.. kalau taknak, takpe... aku tak paksa...

0 ulasan:

Catat Ulasan

Pengikut Blog Ini

 
Design by Wordpress Theme | Bloggerized by Free Blogger Templates | free samples without surveys