Menurut pembacaan dari sebuah buku, di sini aku ingin berkongsi dengan rakan-rakan lain mengenai takrifan dan konsep pemimpin dan kepimpinan.
DEFINISI PEMIMPIN:
Pemimpin bermaksud individu dlm satu kumpulan yg mempunyai tugas mengarah, menylaras, memantau laporan yang berkaitan aktivi kumpulannya. Pemimpin juga seseorang yg diiktiraf mempunyai pengaruh, berwibawa & mempunyai kuasa dalam masa jangka pendek dan jangka panjang dalam situasi tertentu.
Pemimpin bermaksud individu dlm satu kumpulan yg mempunyai tugas mengarah, menylaras, memantau laporan yang berkaitan aktivi kumpulannya. Pemimpin juga seseorang yg diiktiraf mempunyai pengaruh, berwibawa & mempunyai kuasa dalam masa jangka pendek dan jangka panjang dalam situasi tertentu.
DEFINISI KEPIMPINAN:
Kepimpinan adalah gaya seorang seorang pemimpin mempengaruhi ahli
kumpulan untuk melaksanakan aktiviti bagi mencapai matlamatorganisasi yang dikongsi bersama.
FUNGSI PEMIMPIN :
1. Eksekutif
Fungsi pemimpin yang pertama adalah berperanan sebagai seorang eksekutif. Fungsi dan tugas seorang eksekutif adalah mengarah, mentadbir, menyelaras aktiviti,membuat pelbagai keputusan, mengagihkan kuasa mengikut peringkat pekerja dan orang bawahan,membuat penilaian & perubahan terhadap struktur organisasi dan orang yang dipimpin di bawahnya.
2. Perancang
Fungsi kedua adalah bertindak sebagai perancang. Ia satu peranan yang penting kerana kejayaan sesbuah organisasi adalah terletak di peringkat perancangannya. Di dalam aspek perancangan, seorang pemimpin mestilah berpandangan jauh, dapat menentukan matlamat sesebuah organisasi, mengenalpasti cara untuk mencapai matlamat organisai dan berupaya mengawal rancangannya.
3. Pembuat Polisi
Polisi bermaksud peraturan dan panduan yang perlu diikuti oleh semua ahli di dalam organisasi. Polisi ini termasuk bagaimana cara bertindak, mengurus atau melaksanakan sesuatu aktiviti. Penetapan sesuatu polisi tidak hanya melibatkan seorang individu, bahkan ia boleh dibuat secara berkumpulan dengan kerjasama dari peringkat orang bawahan.
4. Pakar
Seorang pemimpin dianggap seorang pakar di dalam bidang
kepimpinan dan ada kemahiran tertentu. Namun begitu, seorang pakar juga perlukan bantuan dan pandangan dari orang lain terutamanya orang bawahan agar keputusan yang diberikan memberi kesan baik kepada organisasi.
5. Jurucakap
Pemimpin adalah sebagai jurucakap mewakili organisasinya apabila bercakap kepada kelompok / organisasi lain. Beliau juga bertanggugjawab memberi laporan kepada pihak atasan terhadap perkembangan dan isu di dalam organisasinya.
6. Pengawal Komunikasi
Dalaman
Seseorang pemimpin adalah bertanggungjawab mengawal komunikasi antara anggota di dalam organisasinya. Lebih-lebih lagi, dia sebagai pengawal apabila wujud ketegangan atau pertelagahan antara sesama ahli.
7. Pemberi ganjaran
Pemimpin adalah orang yang ada kuasa penuh
untuk memberi ganjaran kepada mana-mana individu yang layak dan dinilai sesuai. Ganjaran ini termasuklah pujian dan sebagainya yang boleh menaikkan semangat dan motivasi. Begitu juga seorang pemimpin mempunyai kuasa penuh memberikan hukuman, nasihat dan amaran dalam kes-kes tertentu di dalam organisasinya.
8. Orang tengah
Pemimpin juga berperanan sebagai seorang hakim atau pendamai
apabila wujud konflik antara sesama ahli di dalam organisasinya.
9. Teladan
Sifat-sifat yang baik untuk diteladani perlu ada sebagai seorang pemimpin. Secara tidak langsung, ia akan mengajak ahli di dalam organisasi mengikuti dan menghayati teladan dan kelakuan baik yang ditonjolkan.
10. Simbol Kelompok
Apabila orang lain melihat seorang pemimpin, mereka telah tahu mengenai corak kepimpinan yang di bawa oleh pemimpin tersebut. Dengan kata lain, orang lain sudah
tahu corak pengurusan organisasi yang dibawa oleh seseorang pemimpin itu.
11. Ahli Ideologi
Seorang pemimpin harus kerap berperanan melontarkan pemikiran
baru samada dari aspek pengurusan dan juga pengurusan sumber manusia. Ianya sangat bermanfaat kerana ia dapat mempengaruhi perubahan tingkah laku ahli dalam organisasinya.
12. Tokoh Bapa
Seorang pemimpin juga berperanan sebagai tempat mengadu & meminta pertolongan jika ada masalah di bawah kepimpinannya. Ia menjadi tempat menyelesaikan masalah tidak sahaja melibatkan masalah dalam pekerjaan, malah ada kalanya melibatkan masalah peribadi, keluarga dan sebagainya.
CIRI PEMIMPIN YANG
DIKAGUMI
1. mempunyai misi dan visi yang
jelas
2. boleh motivasikan orang
lain ke arah kecemerlangan
3. bersifat jujur dalam semua hal
4. mengamalkan sikap
kepimpinan melalui teladan
5. tegas tapi masih ada
humor dalam kepimpinan
6. bersimpati dengan masalah
pekerja
7. ada kemahiran
interpersonal yg baik
8. berani dalam membuat keputusan dan sentiasa bersedia menanggung risiko
TEORI KEPIMPINAN
Ada 6 teori kepimpinan :
1) Transaksi
2) Transformasi
3) Pengajaran
4) Ikut Situasi
5) Kredibiliti
6) Karismatik
0 ulasan:
Catat Ulasan